Tydzień Zdrowia Psychicznego był wydarzeniem o charakterze profilaktyczno-edukacyjnym, którego głównym celem było zwiększenie świadomości uczniów i przedszkolaków w zakresie dbania o kondycję psychiczną, rozwijanie kompetencji emocjonalnych, przeciwdziałanie kryzysom emocjonalnym, promowanie dobrostanu psychicznego i uważności, budowanie empatii, życzliwości i otwartości na potrzeby innych.

Działania w oddziałach przedszkolnych

Tydzień Zdrowia Psychicznego zaangażował również starszą grupę przedszkolaków w ważne tematy związane z emocjami. Dzieci korzystały z kącika ciszy i relaksu, stanowiącego bezpieczną przestrzeń do wyciszenia i samoregulacji. Został on wyposażony w elementy stymulujące zmysły i sprzyjające uspokojeniu, takie jak miękkie poduszki, szeleszczące gazety do rozładowania napięcia, książeczki o emocjach oraz relaksująca folia bąbelkowa. Podczas zajęć edukacyjnych dzieci poznawały świat emocji oraz uczyły się skutecznych strategii radzenia sobie z trudnymi uczuciami – takimi jak złość, strach czy smutek. Kluczowym elementem programu było poznanie pozytywnych metod odstresowania. Zwieńczeniem działań było kreatywne zadanie: własnoręczne wykonanie gniotków antystresowych z balonów i mąki ziemniaczanej, które sprawiło dzieciom wiele radości i satysfakcji.

Działania w klasach I–VIII

Poniedziałek: „Słowo i gest mają znaczenie”

● Tablica wsparcia – uczniowie anonimowo dzielili się cytatami, radami i rysunkami pomagającymi w trudnych chwilach.

● Słoiki pozytywnych emocji – w klasach umieszczono słoiki, do których uczniowie wrzucali miłe słowa dla rówieśników.

Wtorek: „Zatrzymaj się i poczuj”

● Strefa ciszy i relaksu – biblioteka zamieniła się w przestrzeń wyciszenia z muzyką relaksacyjną i miejscem do odpoczynku.

● Pudełko emocji – uczniowie dzielili się anonimowo swoimi emocjami i trudnymi doświadczeniami.

Środa: „Daj sobie chwilę”

● Zrób sobie przerwę – losowanie karteczek z prostymi zadaniami relaksacyjnymi (np. głębokie oddechy, ćwiczenia wdzięczności).

● Słoik dobrych myśli – uczniowie losowali pozytywne cytaty i afirmacje.

Czwartek: „Odreaguj z uśmiechem”

● Warsztaty antystresowe – młodsze klasy tworzyły gniotki antystresowe z balonów i mąki ziemniaczanej.

● Kącik informacyjny – przygotowano ulotki z numerami pomocowymi, adresami wsparcia i poradami dotyczącymi dbania o zdrowie psychiczne.

Piątek: „Wdzięczność i integracja”

● Drzewo wdzięczności – uczniowie pisali, za co są wdzięczni, i zawieszali listki na wspólnym drzewie.

● Zajęcia z wychowawcą – gry i zabawy integracyjne w klasach.

● Odczytanie kartek ze Słoika emocji.

● Zajęcia tematyczne prowadzone przez psychologa i pedagoga w wybranych klasach.

Działania towarzyszące

● Na korytarzu szkolnym umieszczono tablicę informacyjną z rozszerzonymi poradami dotyczącymi codziennej troski o dobrostan psychiczny.

● Wszystkim uczniom wręczono zielone wstążeczki – symbol solidarności i uważności wobec problemów psychicznych.

Podsumowanie

Tydzień Zdrowia Psychicznego spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem zarówno wśród uczniów, jak i przedszkolaków. Szczególne zainteresowanie wzbudziły aktywności kreatywne oraz elementy relaksacyjne. Wysoka frekwencja i zaangażowanie dzieci w działania potwierdzają potrzebę kontynuacji tego typu inicjatyw w przyszłości. Obserwowane efekty – większe otwarcie na rozmowy o emocjach, empatyczne postawy i wzrost uważności na potrzeby własne i innych – wskazują na ich dużą wartość wychowawczą i profilaktyczną.

Zespół Specjalistów
Ewelina Gocyla-Dusza
Sylwia Kotlińska
Magdalena Cyganek
Monika Mogiła

Przejdź do treści